Jeges úton a használt nyári gumi több mint háromszoros fékutat produkál
Negyedik alkalommal, hagyományos keretek között, a Hungaroringen található Groupama Tanpályán zajlott le az idei magyar Téligumiteszt, amelynek célja, hogy az autósok ne csupán külföldi tesztek alapján, hanem hazai környezetben mért eredményekre támaszkodva tudjanak választani az idei legnépszerűbb abroncstípusok közül. A nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett, az országban egyedülálló eseményen minden eddiginél több, 19 szettet vizsgáltak meg a szakemberek, köztük egy egész évben megfelelőnek hirdetett és egy négyévszakos típus, valamint három, különféle állapotú nyári garnitúra is szerepelt a teljes körű összehasonlíthatóság érdekében

Már-már rutinszerű méréssel, de idén rekordszámú abroncsot vetettünk össze a nonstopgumi csapatával a Groupama Tanpályánál, volt rendőrségi Ford Focusokkal, a legkelendőbbnek számító 195/65 R15 méretben
Bár a teszteléshez ezúttal is a rendőrségtől leszerelt, amúgy meglepően korrekt állapotú Ford Focusokat használtunk (két példányt, hogy amíg az egyikkel mérünk, addig a másikra a nonstopgumi fáradhatatlan szerelője a következő garnitúrát húzza), egyéb újdonság is akadt: ősszel felbontották a Hungaroringet, azaz most nem tudtunk annak célegyenesében mérni. Most az egész tesztet a Tanpálya területén bonyolítottuk le. Több forgolódással, talán intenzívebb gyorsításokkal és persze sok-sok vészfékezéssel, szám szerint 285 darabbal. Ennyiszer kellett padlóig taposni a Focus fékpedálját. Ha elég jól harapott a gumi, akkor villogott a vészvillogó, dolgozott a vészfékasszisztens, ha pedig nem annyira − például a locsolt műgyantán, akkor csak csúsztunk, s néztük, hogy megállunk-e. Itt hívnánk fel a figyelmet, hogy minden sofőrnek érdemes biztonságos körülmények között próbára tennie saját maga, autója és abroncsainak képességeit!
Méréseink
- Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton
- Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton
- Fékút 40 km/óráról nedves műgyantán (a jéghez hasonló tapadású felületen)
- Kigurulás 15 km/órás tempóról (enyhe, konstans emelkedőn) a gördülési ellenállás vizsgálatára
- Menetzaj 60 km/óránál
- Kapaszkodóképesség nedves műgyantán: álló helyzetből mennyi idő alatt tesszük meg az első 30 métert egy adott emelkedőn?


Állandó talajhőmérséklet mellett, folyamatos gumivallatással, meg persze szereléssel telt a teszt hosszúra nyúlt éjszakája
A tesztek, melyeket a szakemberek 3-5 °C közötti levegő-, és egységes, 2 °C talajhőmérsékleti értéken végeztek, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett. Emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt a kopás mérésére is.
„A mérések legfontosabb tanulsága idén is az volt, hogy amint az útviszonyok téliesre fordulnak, a téli guminak sem a nyári, sem a négyévszakos gumik nem lehetnek alternatívái – hangsúlyozza Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője. – Míg a legjobb téli gumikkal jeges úton, 40 km/órás sebességről fékezve általában 20 méter alatt sikerült megállni, a három, különböző állapotú prémium nyári gumival felszerelt tesztautóknak a gumi kopásának mértékétől függően ugyanehhez 36, 45, illetve 62 méterre volt szüksége! Ez azt jelenti, hogy míg a legjobb téli gumival felszerelt autó éppen megáll a 18 méterrel előrébb az úttestre lépő gyalogos előtt, a teljesen új nyári gumival felszerelt autó 31, a csak enyhébben kopott nyári gumival közlekedő gépkocsi 33, míg az erősebben kopottat viselő jármű 36 km/órával üti el őt.”

Bár a talaj egész éjjel 2 Celsius fokos volt, az aszfalt locsolásához használt víz 5-6 Celsius fokos − így vizes úton hajszálnyit magasabb, de ugyancsak konstans hőmérsékleten mértünk
A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Száraz és vizes úton - fagypont felett - az újszerű nyári és a Michelin CrossClimate egész éves abroncs remekelt, jeges úton (fékezhetőségben és kapaszkodási képességben is) a Goodyear és a Premiorri volt a legjobb, legcsöndesebbnek a leginkább elkopott nyárigumi bizonyult. Gördülési ellenállás szempontjából ezúttal a használt, budget kategóriás téligumi bizonyult a legjobbnak.
Erősen használt prémium nyári gumi | 5 000 Ft |
Használt budget téli gumi | 7 000 Ft |
Használt prémium nyári gumi | 8 000 Ft |
Újszerű prémium nyári gumi | 12 000 Ft |
Premiorri Via Maggiore | 13 000 Ft |
Taurus 601 | 13 483 Ft |
Infinity INF-049 | 13 538 Ft |
Barum Polaris 3 | 14 082 Ft |
Hankook W452 Winter iCept RS2 | 14 805 Ft |
Firestone WinterHawk 3 | 15 502 Ft |
Nokian WRD4 | 16 821 Ft |
Yokohama W.Drive V905 | 17 200 Ft |
Bridgestone Blizzak LM001 | 17 427 Ft |
Goodyear UltraGrip 9 | 18 000 Ft |
Kumho Solus Vier KH21 | 18 000 Ft |
Continental ContiWinterContact TS850 | 18 477 Ft |
Michelin Alpin 5 | 20 048 Ft |
Pirelli SnowControl 3 | 20 525 Ft |
Michelin CrossClimate | 22 000 Ft |
Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítményeknek a súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a száraz, nedves és jeges aszfalton mért fékutakat, illetve a jeges úton mért kapaszkodást 20-20 százalékos, a kopást 10 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai Téligumiteszt 2015 az alábbi sorrendet eredményezte:
Döbbenetes volt, hogy hiába jártunk szinte fagypont körül, a Michelin CrossClimate száraz és nedves úton, az újszerű nyári gumival holtversenyben a legjobbnak bizonyult. Itt tehát nincs nagy meglepetés, s ismét alátámasztást nyert, hogy amíg nincs valódi fagy, illetve hó vagy latyak, addig bizony nem rossz a nyári gumi sem. A 7 Celsius fokos átszerelés valójában nem azért ajánlott, mert 5 Celsius fokon már rossz a nyári gumi, hanem azért, mert -2-ben, némi csapadék mellett már elvérzik. S ezt jól mutatja a műgyantás, jeges felületes fékút is.
Bár az egyes abroncsok a különböző szempontoknak nagyon eltérő módon tettek eleget, az összesítésben ezek a különbségek a jó minőségű termékeknél nagyjából ellensúlyozták egymást. Így összességében idén olyan közeli eredményeket sikerült mérni, hogy az első 9 helyen lévő, egységesen megfelelő, jó nevű abroncsok közül teljesítményével egyedül a Goodyear tudott kissé kiemelkedni.
„Fontos azt is hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden. A súlyozás módosítására a teszt részletes eredményeit ismertető oldalon mindenkinek lehetősége van – hívta fel a figyelmet Katona Mátyás. – Az eredmények szerint például az egész éves Michelin CrossClimate gumi például télire is elfogadható választás lehet azoknak, akik csak városban autóznak, és hóban le tudják tenni az autójukat. Ám érdemes kétszer is meggondolni, van-e értelme olyan abroncsot választani, amelyik jeges felületen csak félúton áll a nyári és téli abroncsok között, nem mellesleg pedig jobban kopik és drágább is (igaz, az évi kétszeri gumicsere költségét meg lehet vele spórolni).”

Jeges úton fékezhetőségben és kapaszkodásban remek volt, amúgy elvérzett a Premiorri Via Magiore, ukrán gyártású gumi. A nyári abroncsok és a Michelin CrossClimate pedig jégen voltak rosszak, előbbiek közül volt olyan, amelyikkel egyáltalán nem tudtunk felmenni az enyhe emelkedőn sem

Ez nem egy borosüveg, hanem egy légkulcs. Érdemes télre átszereltetni az abroncsokat, a valódi téli gumi továbbra is jelentős többlettudást ad
Összértékelés / Melyik szempont mennyire fontos? | ||
---|---|---|
Fékút száraz úton: | 20% | |
Fékút nedves úton: | 20% | |
Fékút jégen: | 20% | |
Kapaszkodás jégen: | 20% | |
Zajszint: | 5% | |
Kigurulás: | 5% | |
Kopási kép: | 10% | |
Tesztelt abroncs | Eredmény | Fékút száraz úton | Fékút nedves úton | Fékút jégen | Kapasz- kodás jégen |
Zaj- szint |
Kigu- rulás |
Kopási kép |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
60 km/h 40 km/h |
60 km/h 40 km/h |
60 km/h 40 km/h |
||||||
Goodyear UltraGrip 9 | 93% | 16,61 m 7,31 m |
16,33 m 6,97 m |
17,68 m 10 m |
6,8 s | 61 dBA | 26,28 m | 10 |
Hankook W452 Winter iCept RS2 | 91% | 15,94 m 6,91 m |
16,14 m 6,8 m |
19,99 m 11,28 m |
7,31 s | 61 dBA | 25,34 m | 10 |
Continental ContiWinterContact TS850 | 90% | 15,77 m 6,81 m |
16,03 m 6,31 m |
21,54 m 11,88 m |
7,5 s | 61 dBA | 26,14 m | 10 |
Firestone WinterHawk 3 | 90% | 16,14 m 7,19 m |
16,55 m 7,06 m |
18,84 m 10,03 m |
7,75 s | 61 dBA | 27,08 m | 10 |
Bridgestone Blizzak LM001 | 90% | 16,79 m 7,58 m |
16,2 m 7,14 m |
18,75 m 10,51 m |
7,55 s | 61 dBA | 26,31 m | 10 |
Nokian WRD4 | 88% | 16,76 m 7,25 m |
16,35 m 7,09 m |
20,53 m 11,64 m |
7,18 s | 62 dBA | 26,08 m | 10 |
Yokohama W.Drive V905 | 88% | 16,51 m 7,49 m |
16,34 m 6,9 m |
20,31 m 11,2 m |
7,49 s | 62 dBA | 27,49 m | 10 |
Barum Polaris 3 | 88% | 16 m 7,42 m |
16,11 m 6,97 m |
20,5 m 11,41 m |
7,34 s | 61 dBA | 25,49 m | 9 |
Michelin Alpin 5 | 88% | 15,91 m 6,99 m |
16,03 m 6,65 m |
22,21 m 12,32 m |
7,64 s | 62 dBA | 25,56 m | 10 |
Taurus 601 | 86% | 16,81 m 7,53 m |
18,11 m 7,53 m |
19,91 m 11,16 m |
7,65 s | 61 dBA | 27,68 m | 9 |
Premiorri Via Maggiore | 86% | 15,8 m 7,11 m |
19,14 m 8,54 m |
18,34 m 10,01 m |
6,8 s | 61 dBA | 27,54 m | 5 |
Infinity INF-049 | 85% | 16,97 m 7,43 m |
16,91 m 7,32 m |
21,98 m 10,93 m |
7,24 s | 62 dBA | 26,71 m | 8 |
Pirelli SnowControl 3 | 85% | 16,28 m 7,46 m |
16,23 m 6,98 m |
23,66 m 13,31 m |
7,88 s | 62 dBA | 26,17 m | 10 |
Használt budget téligumi | 84% | 16,48 m 7,09 m |
18,38 m 7,84 m |
22,38 m 11,89 m |
7,04 s | 63 dBA | 28,91 m | 8 |
Michelin CrossClimate | 83% | 13,9 m 6,11 m |
14,59 m 6,1 m |
26,17 m 12,98 m |
9 s | 61 dBA | 26,42 m | 5 |
Újszerű prémium nyárigumi | 81% | 14,33 m 6,5 m |
13,98 m 6,17 m |
35,46 m 16,89 m |
10,85 s | 61 dBA | 24,59 m | 10 |
Kumho Solus Vier KH21 | 81% | 15,51 m 7,07 m |
16,3 m 7,19 m |
18,25 m 10,37 m |
7,83 s | 62 dBA | 27,91 m | 1 |
Használt prémium nyárigumi | 74% | 15,5 m 7,06 m |
16,55 m 7,46 m |
45,39 m 21,16 m |
10,81 s | 62 dBA | 26,89 m | 10 |
Erősen használt prémium nyárigumi | 62% | 14,59 m 6,71 m |
16 m 7,15 m |
61,59 m 25,68 m |
− | 61 dBA | 26,64 m | 10 |