A Groupama Tanpálya évek óta működik együtt a Totalcar csapatával a vezetéstechnikai tréningjein. Bazsó Gábort, a Totalcar ügyvezető igazgatóját – akit mindenki csak Karottaként ismer – arról kérdeztük, mi a gyakorlati haszna egy-egy ilyen tréningnek, s hogy milyen tapasztalatokkal gazdagodott ő maga a közúti autósokkal kapcsolatban.
Mi a ti szerepetek ezen speciális tréningek során?
Beülünk a tréning résztvevői mellé, ideális esetben mindenki sorra kerül, és tőlünk első kézből kapnak visszajelzést.
Például mivel kapcsolatban?
Például azzal, hogy hogyan ülnek. Mert bár ez triviális probléma, de majdnem mindenki rosszul ül az autójában, s extrém esetben abból a pozícióból, amit megszokott, fizikailag képtelenség végrehajtani a vezetéstechnikai gyakorlatokat. Fekve ülő ember a rántópadon egyszerűen nem tudja egyenesbe hozni az autóját.
És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a legtöbben rosszul fogják a kormányt. Milyen az arány?
Tízből kilenc ember rosszul ül, akkor is, ha elmondják, hogy miként kellene, és tízből kilenc és fél nem tudja, hogyan kell fogni a kormányt, s hogyan kell eltekerni balról jobbra és vissza. Ezt nyilván a jogosítvány megszerzése előtt kellene megtanulniuk, de jobb későn, mint soha.
Most őszintén, te szabályosan ülsz?
Igen, mert ezt szoktam meg és tudom, hogy fontos. Akkor érzem magam rosszul, ha nem tudok szépen ülni, s nincs bekötve és meghúzva a biztonsági övem. A másik gond egyébként, hogy ma már minden autóban van szervókormány, amit könnyű tekerni, és ha valamiért sokat kell rajta tekerni, akkor azt „tenyerezősen” oldják meg az emberek, nem pedig átfogják, ahogy valójában kellene. Ezt a mozdulatsort is össze kell rakni fejben, és folyamatosan kell rutinná válnia.
Tapasztalataid szerint megszeppennek a tréningek résztvevői az első, sikertelen próbák után?
A legtöbben már eleve megszeppenten érkeznek. Ezért is mondom el mindig, hogy semmi baj nincs, ha valaki a Tanpályán rosszul van és szorong, ha nem csinált még ilyet, és elsőre rögtön mások előtt kell kipróbálnia, természetes, hogy az szorongással jár. Ha nem vagy felkészülve egy helyzetre, csak úgy tudod elmulasztani az ezzel kapcsolatos rossz érzést, ha odamész, és ismerőssé teszed az ismeretlen szituációt. És szoktam még tanácsolni, hogy ilyenkor ne hozzanak magukkal senki mást, mert nem javítja a teljesítményüket a tény, hogy az ismerősei figyelik. Bele kell helyezkedniük a szituációba, lehetőleg csak arra koncentrálni. Ez ugyanis az a fajta feladat, amit csak úgy nem tudsz megoldani, ha elméletben elmondják, hogyan kell. Ösztönössé kell válnia, rá kell érezned, hogy mit kell tenni akkor, ha az autód hátulja egyszer csak kitör valamelyik irányba a rántópadnak köszönhetően. És addig kell csinálni, amíg valamennyire összeáll a mozdulatsor. Ugyanez igaz egyébként a féktávokra, a vészfékezésre is, vagy az ABS hatásaira.
Azt el kell magyarázni?
Én is azt hittem, hogy nem, pedig a valóságban az emberek nagy része nem tudja, mire való az ABS és hogyan tud segíteni. Mint ahogy azt sem tudják, hogy a fékre igenis rá lehet lépni, és kurva erősen lehet nyomni, közben pedig lehet tekerni a kormányt, és az autó akkor irányt fog váltani. Nem úgy, mint máskor, de irányt vált. Tipikusan az ilyen tudáson múlik, hogy végül mégsem ütöd el a gyereket, vagy nem töröd össze az autódat.
Milyen eredményt lehet elérni egy vezetéstechnikai tréninggel?
Néhány óra alatt nem fogsz jobban vezetni, de megismersz bizonyos helyzeteket, amikkel addig még nem találkoztál, s bizonyos helyzetekben ahelyett, hogy lefagynál, tudsz majd reagálni. Találkozom emberekkel, akik évek óta vezetnek, de sohasem kellett még vészfékezniük. És jó, hogy a Tanpályán, biztonságos körülmények között tapasztalhatják meg, milyen ez. Aztán az sem baj, ha az embernek van fogalma arról, miként viselkedik az autó bizonyos helyzetekben, s hogy az adott helyzetekből miként lehet a legjobban kikeveredni. Szerintem egy tréning is segít, de minél többön vesz részt az ember ezeken, annál hasznosabb, annál kevésbé stresszel majd rá a közúton kialakuló vészhelyzetekre.
Tréning közben kérnek tőletek közvetlenül is tanácsot?
Vannak az olyan típusú résztvevők, akiknek a fejében egyszerűen nem áll az össze, hogy mit kell csinálni, hiába hallják rádión az instruktoroktól, van bennük bizonytalanság. És szerintem ilyenkor tök jó, hogy mi ott ülünk és meg tudják tőlünk kérdezni, hogy egy-egy feladat megoldása vajon miért nem sikerült. Velem kapcsolatban pedig nyilván megvan az az érzésük is, hogy én vagyok az illető, aki azokat a huligán dolgokat szokta csinálni más erős autókkal, tehát akkor én biztos tudom, mit kellene tenni az ő autójukkal. Ez egyébként nagyon jó érzés.
Tehát azt leszögezhetjük, hogy te alapvetően hiszel a vezetéstechnikai tréningek hasznosságában?
Persze! Szerintem a vészhelyzetekre való reagálást biztonságos környezetben gyakorolni mindenkinek jó, és mindenkinek hasznos. Még akkor is, ha a közúton általában nem az történik, mint a Tanpályán, kvázi laboratóriumi körülmények között. De az autóversenyzőknek is hasznos a szimulátor, s a közúti közlekedőknek is segít a vezetéstechnikai tréning. Ami nekem hiányzik, hogy itt megmutatják ugyan a különbséget a száraz és nedves aszfalton történő vészfékezés között harmincról nullára, de nem tudod megtapasztalni, milyen százharmincról nullára megállni, mert ott áll előtted egy szarvas, vagy megpördül előtted valaki. Szóval anélkül, hogy biztatásnak tűnne, szerintem mindenkinek ki kellene próbálnia azt is, milyen különböző sebességekről satuféket nyomni.
Mi a helyzet az önvezető autókkal?
Sokszor kérdeztek az utóbbi időben ebben a témában, felvetve például, hogy miként dönti el az önvezető autó, hogy mit legyen, ha kiszalad elé egy kisfiú, de ha félrekapja a kormányt elgázol egy öreg nénit. Vajon a robotnak lesz-e elég esze, hogy jól döntsön? Ez egy szép etikai jellegű probléma, de a valóság nem úgy néz ki, hogy az ember jól oldja meg ezt a feladatot, a robot meg rosszul, mert az ember ilyenkor legtöbb esetben csak sikolt, becsukja a szemét és elüti mindkettőt. Jó esetben talán eljut addig, hogy rálép a fékpedálra. Ám ha tapasztalatot szerez a vezetéstechnikai tréningeken a hasonló szituációkkal kapcsolatban, jó esetben mindenki életben marad…
Még egy utolsó kérdés. Elképzelhető, hogy a jövőben folytatódik a Tanpályával való együttműködés?
Természetesen, a jövőben is szeretnénk együttműködni a Groupama Tanpályával.