Téligumiteszt a Hungaroringen: íme, ezek a legjobb téli gumik az idén

2015. 10. 30. 07:05

Jeges úton a használt nyári gumi több mint háromszoros fékutat produkál


Negyedik alkalommal, hagyományos keretek között, a Hungaroringen található Groupama Tanpályán zajlott le az idei magyar Téligumiteszt, amelynek célja, hogy az autósok ne csupán külföldi tesztek alapján, hanem hazai környezetben mért eredményekre támaszkodva tudjanak választani az idei legnépszerűbb abroncstípusok közül. A nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett, az országban egyedülálló eseményen minden eddiginél több, 19 szettet vizsgáltak meg a szakemberek, köztük egy egész évben megfelelőnek hirdetett és egy négyévszakos típus, valamint három, különféle állapotú nyári garnitúra is szerepelt a teljes körű összehasonlíthatóság érdekében

Már-már rutinszerű méréssel, de idén rekordszámú abroncsot vetettünk össze a nonstopgumi csapatával a Groupama Tanpályánál, volt rendőrségi Ford Focusokkal, a legkelendőbbnek számító 195/65 R15 méretben

Már-már rutinszerű méréssel, de idén rekordszámú abroncsot vetettünk össze a nonstopgumi csapatával a Groupama Tanpályánál, volt rendőrségi Ford Focusokkal, a legkelendőbbnek számító 195/65 R15 méretben

Bár a teszteléshez ezúttal is a rendőrségtől leszerelt, amúgy meglepően korrekt állapotú Ford Focusokat használtunk (két példányt, hogy amíg az egyikkel mérünk, addig a másikra a nonstopgumi fáradhatatlan szerelője a következő garnitúrát húzza), egyéb újdonság is akadt: ősszel felbontották a Hungaroringet, azaz most nem tudtunk annak célegyenesében mérni. Most az egész tesztet a Tanpálya területén bonyolítottuk le. Több forgolódással, talán intenzívebb gyorsításokkal és persze sok-sok vészfékezéssel, szám szerint 285 darabbal. Ennyiszer kellett padlóig taposni a Focus fékpedálját. Ha elég jól harapott a gumi, akkor villogott a vészvillogó, dolgozott a vészfékasszisztens, ha pedig nem annyira − például a locsolt műgyantán, akkor csak csúsztunk, s néztük, hogy megállunk-e. Itt hívnánk fel a figyelmet, hogy minden sofőrnek érdemes biztonságos körülmények között próbára tennie saját maga, autója és abroncsainak képességeit!

Méréseink

  • Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton
  • Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton
  • Fékút 40 km/óráról nedves műgyantán (a jéghez hasonló tapadású felületen)
  • Kigurulás 15 km/órás tempóról (enyhe, konstans emelkedőn) a gördülési ellenállás vizsgálatára
  • Menetzaj 60 km/óránál
  • Kapaszkodóképesség nedves műgyantán: álló helyzetből mennyi idő alatt tesszük meg az első 30 métert egy adott emelkedőn?

Látni akarok minden adatot − mért eredmények letöltése

Állandó talajhőmérséklet mellett, folyamatos gumivallatással, meg persze szereléssel telt a teszt hosszúra nyúlt éjszakája Állandó talajhőmérséklet mellett, folyamatos gumivallatással, meg persze szereléssel telt a teszt hosszúra nyúlt éjszakája

Állandó talajhőmérséklet mellett, folyamatos gumivallatással, meg persze szereléssel telt a teszt hosszúra nyúlt éjszakája

A tesztek, melyeket a szakemberek 3-5 °C közötti levegő-, és egységes, 2 °C talajhőmérsékleti értéken végeztek, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett. Emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt a kopás mérésére is.

„A mérések legfontosabb tanulsága idén is az volt, hogy amint az útviszonyok téliesre fordulnak, a téli guminak sem a nyári, sem a négyévszakos gumik nem lehetnek alternatívái – hangsúlyozza Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője. – Míg a legjobb téli gumikkal jeges úton, 40 km/órás sebességről fékezve általában 20 méter alatt sikerült megállni, a három, különböző állapotú prémium nyári gumival felszerelt tesztautóknak a gumi kopásának mértékétől függően ugyanehhez 36, 45, illetve 62 méterre volt szüksége! Ez azt jelenti, hogy míg a legjobb téli gumival felszerelt autó éppen megáll a 18 méterrel előrébb az úttestre lépő gyalogos előtt, a teljesen új nyári gumival felszerelt autó 31, a csak enyhébben kopott nyári gumival közlekedő gépkocsi 33, míg az erősebben kopottat viselő jármű 36 km/órával üti el őt.”


Bár a talaj egész éjjel 2 Celsius fokos volt, az aszfalt locsolásához használt víz 5-6 Celsius fokos − így vizes úton hajszálnyit magasabb, de ugyancsak konstans hőmérsékleten mértünk

Bár a talaj egész éjjel 2 Celsius fokos volt, az aszfalt locsolásához használt víz 5-6 Celsius fokos − így vizes úton hajszálnyit magasabb, de ugyancsak konstans hőmérsékleten mértünk

A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Száraz és vizes úton - fagypont felett - az újszerű nyári és a Michelin CrossClimate egész éves abroncs remekelt, jeges úton (fékezhetőségben és kapaszkodási képességben is) a Goodyear és a Premiorri volt a legjobb, legcsöndesebbnek a leginkább elkopott nyárigumi bizonyult. Gördülési ellenállás szempontjából ezúttal a használt, budget kategóriás téligumi bizonyult a legjobbnak.

 

A tesztelt, 195/65 R15 méretű abroncsok és áraik
Erősen használt prémium nyári gumi 5 000 Ft
Használt budget téli gumi 7 000 Ft
Használt prémium nyári gumi 8 000 Ft
Újszerű prémium nyári gumi 12 000 Ft
Premiorri Via Maggiore 13 000 Ft
Taurus 601 13 483 Ft
Infinity INF-049 13 538 Ft
Barum Polaris 3 14 082 Ft
Hankook W452 Winter iCept RS2 14 805 Ft
Firestone WinterHawk 3 15 502 Ft
Nokian WRD4 16 821 Ft
Yokohama W.Drive V905 17 200 Ft
Bridgestone Blizzak LM001 17 427 Ft
Goodyear UltraGrip 9 18 000 Ft
Kumho Solus Vier KH21 18 000 Ft
Continental ContiWinterContact TS850 18 477 Ft
Michelin Alpin 5 20 048 Ft
Pirelli SnowControl 3 20 525 Ft
Michelin CrossClimate 22 000 Ft
(Forrás: nonstopgumi.hu, 2015. október 27-én érvényes árak)

 

Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítményeknek a súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a száraz, nedves és jeges aszfalton mért fékutakat, illetve a jeges úton mért kapaszkodást 20-20 százalékos, a kopást 10 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai Téligumiteszt 2015 az alábbi sorrendet eredményezte:

%KA%Száraz aszfalton remekelt ugyan a Michelin CrossClimate, egészévesnek mondott abroncs, ám a száraz fékezés mutatta a legkisebb differenciát, 60 km/óráról 3,1 méteres szórással álltunk meg a különböző gumikkal, s itt a nyárik is nagyon jók%KA%

Száraz aszfalton remekelt ugyan a Michelin CrossClimate, egészévesnek mondott abroncs, ám a száraz fékezés mutatta a legkisebb differenciát, 60 km/óráról 3,1 méteres szórással álltunk meg a különböző gumikkal, s itt a nyárik is nagyon jók

Döbbenetes volt, hogy hiába jártunk szinte fagypont körül, a Michelin CrossClimate száraz és nedves úton, az újszerű nyári gumival holtversenyben a legjobbnak bizonyult. Itt tehát nincs nagy meglepetés, s ismét alátámasztást nyert, hogy amíg nincs valódi fagy, illetve hó vagy latyak, addig bizony nem rossz a nyári gumi sem. A 7 Celsius fokos átszerelés valójában nem azért ajánlott, mert 5 Celsius fokon már rossz a nyári gumi, hanem azért, mert -2-ben, némi csapadék mellett már elvérzik. S ezt jól mutatja a műgyantás, jeges felületes fékút is.

%KA%Amíg nincs fagy, addig 7 Celsius fok alatt is jó lehet a nyári gumi vagy a Michelin CrossClimate is. Vizes úton érdekes módon a jégen egyik legjobb téli abroncs volt a legrosszabb%KA%

Amíg nincs fagy, addig 7 Celsius fok alatt is jó lehet a nyári gumi vagy a Michelin CrossClimate is. Vizes úton érdekes módon a jégen egyik legjobb téli abroncs volt a legrosszabb

Bár az egyes abroncsok a különböző szempontoknak nagyon eltérő módon tettek eleget, az összesítésben ezek a különbségek a jó minőségű termékeknél nagyjából ellensúlyozták egymást. Így összességében idén olyan közeli eredményeket sikerült mérni, hogy az első 9 helyen lévő, egységesen megfelelő, jó nevű abroncsok közül teljesítményével egyedül a Goodyear tudott kissé kiemelkedni.


%KA%Jeges úton jöhetnek a komoly meglepetések, míg egy jobb téli gumival 20 méter alatt megállhatunk 40 km/óráról, nyárival több mint háromszoros fékútra van szükség. Ahol egy jó télivel már állunk, ott egy nyárival még több mint 30 km/órával robogunk%KA%

Jeges úton jöhetnek a komoly meglepetések, míg egy jobb téli gumival 20 méter alatt megállhatunk 40 km/óráról, nyárival több mint háromszoros fékútra van szükség. Ahol egy jó télivel már állunk, ott egy nyárival még több mint 30 km/órával robogunk

„Fontos azt is hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden. A súlyozás módosítására a teszt részletes eredményeit ismertető oldalon mindenkinek lehetősége van – hívta fel a figyelmet Katona Mátyás. – Az eredmények szerint például az egész éves Michelin CrossClimate gumi például télire is elfogadható választás lehet azoknak, akik csak városban autóznak, és hóban le tudják tenni az autójukat. Ám érdemes kétszer is meggondolni, van-e értelme olyan abroncsot választani, amelyik jeges felületen csak félúton áll a nyári és téli abroncsok között, nem mellesleg pedig jobban kopik és drágább is (igaz, az évi kétszeri gumicsere költségét meg lehet vele spórolni).”

Jeges úton fékezhetőségben és kapaszkodásban remek volt, amúgy elvérzett a Premiorri Via Magiore, ukrán gyártású gumi. A nyári abroncsok és a Michelin CrossClimate pedig jégen voltak rosszak, előbbiek közül volt olyan, amelyikkel egyáltalán nem tudtunk felmenni az enyhe emelkedőn sem

Jeges úton fékezhetőségben és kapaszkodásban remek volt, amúgy elvérzett a Premiorri Via Magiore, ukrán gyártású gumi. A nyári abroncsok és a Michelin CrossClimate pedig jégen voltak rosszak, előbbiek közül volt olyan, amelyikkel egyáltalán nem tudtunk felmenni az enyhe emelkedőn sem


Ez nem egy borosüveg, hanem egy légkulcs. Érdemes télre átszereltetni az abroncsokat, a valódi téli gumi továbbra is jelentős többlettudást ad

Ez nem egy borosüveg, hanem egy légkulcs. Érdemes télre átszereltetni az abroncsokat, a valódi téli gumi továbbra is jelentős többlettudást ad

%KA%Mezőnyünk több mint fele jó eredménnyel, 4 abroncs 90% feletti összesített tudással végzett. Az egészévesnek hirdetett Michelin CrossCliamte csak erőteljes feltétellel ajánlható, azzal, hogy vele havas, jeges úton nem ajánlott elindulni. A hagyományos négyévszakos és télre a nyári gumi rossz választás%KA%

Mezőnyünk több mint fele jó eredménnyel, 4 abroncs 90% feletti összesített tudással végzett. Az egészévesnek hirdetett Michelin CrossCliamte csak erőteljes feltétellel ajánlható, azzal, hogy vele havas, jeges úton nem ajánlott elindulni. A hagyományos négyévszakos és télre a nyári gumi rossz választás

Összértékelés / Melyik szempont mennyire fontos?
Fékút száraz úton: 20%
Fékút nedves úton: 20%
Fékút jégen: 20%
Kapaszkodás jégen: 20%
Zajszint: 5%
Kigurulás: 5%
Kopási kép: 10%
Tesztelt abroncs Eredmény Fékút száraz úton Fékút nedves úton Fékút jégen Kapasz-
kodás jégen
Zaj-
szint
Kigu-
rulás
Kopási
kép
60 km/h
40 km/h
60 km/h
40 km/h
60 km/h
40 km/h
Goodyear UltraGrip 9 93% 16,61 m
7,31 m
16,33 m
6,97 m
17,68 m
10 m
6,8 s 61 dBA 26,28 m 10
Hankook W452 Winter iCept RS2 91% 15,94 m
6,91 m
16,14 m
6,8 m
19,99 m
11,28 m
7,31 s 61 dBA 25,34 m 10
Continental ContiWinterContact TS850 90% 15,77 m
6,81 m
16,03 m
6,31 m
21,54 m
11,88 m
7,5 s 61 dBA 26,14 m 10
Firestone WinterHawk 3 90% 16,14 m
7,19 m
16,55 m
7,06 m
18,84 m
10,03 m
7,75 s 61 dBA 27,08 m 10
Bridgestone Blizzak LM001 90% 16,79 m
7,58 m
16,2 m
7,14 m
18,75 m
10,51 m
7,55 s 61 dBA 26,31 m 10
Nokian WRD4 88% 16,76 m
7,25 m
16,35 m
7,09 m
20,53 m
11,64 m
7,18 s 62 dBA 26,08 m 10
Yokohama W.Drive V905 88% 16,51 m
7,49 m
16,34 m
6,9 m
20,31 m
11,2 m
7,49 s 62 dBA 27,49 m 10
Barum Polaris 3 88% 16 m
7,42 m
16,11 m
6,97 m
20,5 m
11,41 m
7,34 s 61 dBA 25,49 m 9
Michelin Alpin 5 88% 15,91 m
6,99 m
16,03 m
6,65 m
22,21 m
12,32 m
7,64 s 62 dBA 25,56 m 10
Taurus 601 86% 16,81 m
7,53 m
18,11 m
7,53 m
19,91 m
11,16 m
7,65 s 61 dBA 27,68 m 9
Premiorri Via Maggiore 86% 15,8 m
7,11 m
19,14 m
8,54 m
18,34 m
10,01 m
6,8 s 61 dBA 27,54 m 5
Infinity INF-049 85% 16,97 m
7,43 m
16,91 m
7,32 m
21,98 m
10,93 m
7,24 s 62 dBA 26,71 m 8
Pirelli SnowControl 3 85% 16,28 m
7,46 m
16,23 m
6,98 m
23,66 m
13,31 m
7,88 s 62 dBA 26,17 m 10
Használt budget téligumi 84% 16,48 m
7,09 m
18,38 m
7,84 m
22,38 m
11,89 m
7,04 s 63 dBA 28,91 m 8
Michelin CrossClimate 83% 13,9 m
6,11 m
14,59 m
6,1 m
26,17 m
12,98 m
9 s 61 dBA 26,42 m 5
Újszerű prémium nyárigumi 81% 14,33 m
6,5 m
13,98 m
6,17 m
35,46 m
16,89 m
10,85 s 61 dBA 24,59 m 10
Kumho Solus Vier KH21 81% 15,51 m
7,07 m
16,3 m
7,19 m
18,25 m
10,37 m
7,83 s 62 dBA 27,91 m 1
Használt prémium nyárigumi 74% 15,5 m
7,06 m
16,55 m
7,46 m
45,39 m
21,16 m
10,81 s 62 dBA 26,89 m 10
Erősen használt prémium nyárigumi 62% 14,59 m
6,71 m
16 m
7,15 m
61,59 m
25,68 m
61 dBA 26,64 m 10
EZ IS ÉRDEKES LEHET:
 

Vajon itt az ideje a téligumi felszerelésének, vagy várhatunk még?

A cím kérdésére egyértelmű válasz nem adható, az viszont már biztos, hogy itt az ideje a téligumival...

Volkswagen Golf V GTI DSG, 2004 - használtteszt

Próbáltunk már használt ötös Golfot, de nem ilyet, a 200 lóerős GTI, pláne DSG váltóval ma is...

Toyota Prius+ Style Leather+Safety teszt

Tavaly megújult az eddig is világelső, rekorder fogyasztású Toyota Prius+, most pedig alaposan...

Menetpróba: itthon vezettük az új Mercedes-Benz GLC-t

Azt hihetnénk, hogy a Mercedes-Benz GLC-nek könnyű a dolga, hiszen elődjét, a kocka GLK-t mindenben...

Honda Civic Type R GT teszt

Minden idők egyik legkomolyabb utcai versenyautóját dobta piacra idén a Honda. Valóban tudja...

Több mint 2100 lóerőt sajtoltak ki egy Audi R8-ból

Nem mindennapi munkát végzett az Underground Racing egy előző generációs Audi R8-ason. A gyári...

Még egyszer képen és videón az új Mercedes-Benz E-osztály, ezúttal alig álcázva

A W213-as kódú, újszériás Mercedes-Benz E-ből egy nagyobb tételt sikerült lencsevégre kapni...

11 ország, 300 autóipari kiállítója a Hungexpón

Harmadik alkalommal kerül megrendezésre Kelet-Közép-Európa legnagyobb nemzetközi járműipari beszállítói...

Téligumiteszt 2015: rekordszámú abroncsot mértünk össze

Az Autónavigátor és a nonstopgumi téligumitesztje a legújabb csodaabroncsokat is próbára tette...