Totalcar tréning - Bertalan Miklós: "Kötelezővé tenném!"

2019. 06. 07. 11:34

Színes társaság, fiúk és lányok, "benzinvérű" autósok. A Groupama Tanpálya évek óta működik együtt vezetéstechnikai tréningjein a Totalcar csapatával – az egyik ilyen bázis tréningre hívták meg "szakmázni" Bertalan Miklóst, aki a legendás Nürburgringen dolgozik instruktorként. Őt kérdeztük a tapasztalatokról. 

Miben különbözött ez a totalcaros tréning más hétköznapi tréningektől? 
Alapvetően ez egy bázis tréning volt, amelyre normál esetben bárki jelentkezhet, de mivel a Totalcar időről időre saját szervezésében is meghirdet ilyet, ezekre az átlagos civil sofőrök és autók helyett inkább sportos, különleges, hobbiautóval érkeztek a résztvevők - árulta el Bertalan Miklós.  - Most sem csak Golfokkal vagy Focusokkal jöttek, hanem Mustanggal, Mazda MX5-össel. 

Gondolom, akkor más nyelven is kellett velük kommunikálni...
Már az elméleti részben is kidomborítottuk, miként mennek a dolgok egy versenypályán, hogyan kell beülni egy versenyautóba, milyen veszélyekre kell figyelni - igazából úgy fogalmaznék, hogy kicsit kiszíneztük az utcai vezetéstechnikai tréninget. Azután amikor következett a gyakorlati rész, mindenkihez igyekeztem beülni egy feladat erejéig, ami nagyon jópofa volt, mert nagy többségben tényleg elvakult benzinvérű autósok jöttek el a tréningre. Színes társaság, s nemcsak fiúk, hanem lányok is. 

Mit vártak tőled? 
Azt éreztem, kicsit feszültek lettek, amikor beültem melléjük, izgultak, hogy rájuk szólok amiatt, hogy ülnek, hogy fogják a kormányt, de hamar rájöttek, hogy nem vizsgabiztos vagyok. Sajnos mindenkire csak körülbelül öt perc jutott, de ennyi idő alatt is "átment" az üzenet, hogy nagyon fontos, miként ülünk a kocsiban, hogy fogjuk a kormányt, mire kell figyelni, hova kell nézni, hogyan kell felkészülni a váratlan eseményekre. 

Számodra milyen tanulságot hozott a tréning? 
Megerősítette, amit eddig csak sejtettem, hogy egy ilyen tréning még a gyakorlott vezető számára is nagyon komoly tapasztalatszerzés. Szívem szerint egyébként a jogosítvány megszerzése előtt mindenki számára kötelezővé tennék egy ilyet, mint ahogyan Ausztriában vagy a skandináv országokban már meg is teszik. Főleg azért, mert volt olyan sofőr, aki ötvenezer kilométert vezet évente, évtizedek óta, és még őt is érték meglepetések.
 
Mi lepte meg a legtöbb résztvevőt? 
Az első gyakorlat a satufék - ennek során kiderült, hogy a legtöbben soha életükben nem álltak meg padlófékkel. Simogatták a fékpedált, rájuk kellett szólni, hogy ugorjanak már bele úgy tisztességesen, ne sajnálják a fékbetétet vagy a gumit, hiszen az a cél, hogy megálljanak az akadály előtt, ne menjenek neki. A gyakorlottabbak számára ez nem volt annyira különleges, ám a műgyanta és a rántópad például a tapasztalt sofőröknek is okozott meglepetést. Ezen a felületen mindenki számára kiderült, mekkora a különbség féktávon a téli és a nyári, az új és a használt gumik között, hogy mennyit jelent egy jó abroncs. 

A nürburgringi tréningekhez viszonyítva mennyiben másak az itthoniak, mennyiben volt más a Groupama Tanpályán megtartott esemény? 
A nürburgringi egy nagy sebességű pálya, olyan, mintha a Hungaroring teljes nyomvonalán köröznénk, szorozva hárommal. Persze, a Tanpályának is vannak olyan tréningjei, amelyek során a résztvevők felmennek a pályára, de akkor is csak két-három szakaszon gyakorolnak, egymástól elkülönítve. Szóval egy nagy sebességű kurzus teljesen más, mint egy ilyen bázis kurzus, hiszen itt negyvennél gyorsabban nem is lehet menni, annyiból viszont hasonlít egymáshoz a kettő, hogy az emberek miként reagálnak, mennyire meglepi őket a saját kocsijuk viselkedése, amelyben pedig a fél életüket leélik. S az is kiderült, egy bázis tréning is tud stresszhelyzetet teremteni. 

Mi volt a legfurcsább kérdés, amit neked szegeztek? 
Főleg arról kérdezgettek, mi volt a legjobb autó, amit vezettem a Nürburgringen, hogy hány baleset történik ott hetente, mert hát a youtube-on mindenki csak ezt látja. Ugyanakkor megtisztelő volt, hogy hobbiautósok engem kértek meg, mondjak véleményt a kocsijukról, jól van-e beállítva, jó-e rajta a gumi - vagyis nem akartak nálam jobban érteni a saját kocsijukhoz.

A hangodból úgy tűnik, számodra is izgalmas volt ez a tréning... 
Abszolút, és alig várom a következőt!