A cél az összhang

A cél mindig az, hogy a motoros és a motorja között a lehető legnagyobb összhang alakuljon ki – minden egyes megtett méter, minden izzadtságcsepp ezt a szolgálja. Az idén immár harmadik alkalommal tartották meg az Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Hungaroring Motoros Akadémia közös tréningjét, amelyre ingyenesen lehetett jelentkezni, s amelyet ezúttal is a Groupama Tanpályán tartottak meg 50 fő részvételével.
A képzés három részből állt, a Motoros Akadémia instruktorai először a motorozás elméletét mélyítették el a résztvevőkben: elsősorban a külső körülményekre fókuszálva, úgy mint: aszfaltminőség, az út dőlése, kanyarok, fékezés, kitérés, no és persze a közlekedési filozófia, amely rettentően fontos, így külön fejezetet szánnak neki. Ilyen például a láthatóság. Minden kurzuson elmondják, mivel a motorosok kisebbek, mint az autósok, kevésbé láthatóak, így a sebességüket és a távolságukat sem tudják jól megbecsülni az autósok. Fontos továbbá a védőfelszerelés használata – érdekes, hogy a tréningre érkezők 95 százalékának makulátlan volt a védőfelszerelése, ami arra utal, hogy akik egy ilyen tréningre eljönnek, azok általában igazi ínyencek, ami kihívást jelent az instruktorok számára is. Főleg, mert az ínyencek ajánlják majd a tréninget azoknak, akik egy kicsit lazábban kezelik a motorozást. Pedig a hosszú távú, élményekkel teli motorozásnak alapfeltétele, hogy a motoros képezze magát.
Ebben segített a földpálya, amelyen először fékezési gyakorlat zajlott – ez abból a szempontból különleges, hogy az első kerék megcsúszásának kontrollálását tanulták meg a résztvevők, azt, hogy nem kell pánikba esni, vagy megijedni, egyszerűen csak megfelelőképpen ülni a motoron, és megfelelően kezelni a féket. A másik földpálya a kanyarokra volt kihegyezve és a fordított testtartás begyakorlását célozza, amellyel például körforgalomban lehet stabilan közlekedni.A tréning harmadik részében a rendőrmotorosok (ők maguk is vezetéstechnikai instruktorok egyébként) vették át az irányítást, és a Hungaroring aszfaltos parkolójában szlalomfeladatokat gyakoroltattak, amelyek a kocsisorok között való motorozást könnyítik. Abban segítenek, hogy alacsony sebességnél is megfelelően kontrollálja a motoros a nagy tömeget.
„Az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal karöltve már évek óta dolgozunk azon, hogy csökkentsük a balesetek számát a közutakon, s ezek a tréningek segítenek ebben – nyilatkozta Gazsi Júlia, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgató-helyettese. – A legfontosabb tanulság, hogy sokkal több időnk van megelőzni a baleseteket, ha tudatosak vagyunk. Például ha látjuk, hogy szennyezett az útfelület, akkor csökkentjük a sebességet, vagy ha tisztában vagyunk vele, hogy már szemerkélő esőben is harminc százalékkal csökken a tapadás. Ha csak egy-két balesetet előzünk meg ezekkel a tréningekkel, már akkor is megéri, de hiszek benne, hogy sokkal több esetben nem alakul ki veszélyhelyzet a tréningjeink eredményeként...”