Ayrton Senna ma lenne 60 éves

Minden idők egyik legjobbja volt, s ki tudja, meddig juthatott volna, ha nem jön el az a végzetes pillanat, ott a Tamburello-kanyarban, 1994. május 1-jén…
Ayrton Senna ma lenne 60 éves.
A brazil fiú versenyzésre született. Négyévesen kezdett gokartozni, tizenhárom évesen egyes rajtszámmal indult élete első versenyén, amelyet meg is nyert. Amerre csak járt, győzelmek kísérték a pályafutását (és ez azért nagy szó, mert bejárta a lépcsőfokokat), így szinte egyenes út vezetett a Formula 1-be.
Toleman, Lotus, McLaren… – utóbbi színeiben mára legendássá váltak a csatái Alain Prosttal, aki maga volt a nyugalom, higgadtság és precizitás, miközben Senna sosem riadt vissza egy kis kockáztatástól. Három világbajnoki címet szerzett a csapat színeiben (elképesztő győzelmeket aratott, hatalmas csatákat nyert meg és veszített el – mindig emelt fővel), majd 1994-ben a Williams-istállóhoz igazolt.
1994. május 1-jén a hetedik körben, 310 km/órás sebességgel az élen haladó Senna a Tamburello-kanyarban a pályát elhagyva egyenesen haladt tovább és a betonfalba csapódott. A televíziók képernyőin keresztül milliók, sőt tízmilliók nézték rettegve, ahogy az életéért küzdenek, majd helikopterrel kórházba szállítják. Ott sikerült a szívét újraindítani, de kora este elhunyt, végül a halál időpontjának a baleset időpontját, 14 óra 17 percet adtak meg. Temetésén másfél millió ember vett részt Brazíliában, ahol háromnapos nemzeti gyászt rendeltek el.
Ayrton Senna a magánéletben szerény, kedves ember volt, ám mindent elsöprő győzni akarása a pályán elszánt, kíméletlen harcossá tette. Három világbajnoki címe mellett 41 futamgyőzelem, 80 dobogós hely, 65 edzéselsőség és 19 versenyben futott leggyorsabb kör fűződik a nevéhez.
A mi pályánkon, a Hungaroringen is rendkívül eredményes volt: 1988-ban, 1991-ben és 1992-ben is megnyerte a Magyar Nagydíjat.
Sokan, sok mindent írtak róla, de talán a legjobban a saját mondataiból ismerhetjük meg őt – a nyilatkozataiból, amelyek jó néhány pilótának jelentettek inspirációt a halála után, és a saját korában is.
„A versenyzés a véremben van. Az életem része, egész életemben ezt csináltam, és mindenen felül áll.”
„Nem tudok úgy vezetni, hogy ne legyen benne rizikó. Mindenkinek fejlesztenie kell magát, és minden versenyző teljesítőképességének megvan a határa. Az enyém valamivel kijjebb van, mint a többieké.”
„Ha olyan balesetet szenvedek, amely az életembe kerülhet, azt remélem, gyorsan történik majd. Nem akarok tolószékbe kerülni. Ha élek, teljes életet akarok élni, teljesen átélve mindent – intenzív ember vagyok.”
„Senki sem ismeri a győztes pilóta igazi örömét. A sisak olyan érzéseket rejt el, amelyeket nem lehet megérteni.”
„A győzelem a legfontosabb. Minden más ennek a következménye.”