-->

Formula 1-es tempóban zajlik a Hungaroring felújítása

A fejlesztés első üteme a végéhez közeledik, ezzel párhuzamosan elkezdődött a második ütem – a kivitelező Formula 1-es tempót diktál, és előteljesítéssel valósul meg jó néhány munkálat annak érdekében, hogy a 2026-os Magyar Nagydíjra megújuljon a Hungaroring. A versenypályán megtartott hétfői sajtótájékoztatón az újságírók bepillantást kaphattak a kulisszák mögé, megnézhették a főépület mögötti depóterületen zajló építkezést és a két helyen átvágott célegyenest, amely alá alagutak épülnek majd. 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta: ünnepi pillanatnak lehetünk tanúi a Hungaroringen, hiszen zajlik a hosszú ideje aktuális felújítás, 2026-ra pedig elkészül a pálya az új létesítményekkel, és ez jó hírét viszi majd hazánknak a világban. Mivel évről évre nagyon sok külföldi turista érkezik Magyarországra az F1 miatt, anyagilag is megéri a befektetés.  

„Az elmúlt évtizedek magyar sporttörténetében nagy szerepe van a Hungaroringnek, ha valaki visszatekint a rendszerváltozás körüli évekre, akkor a Coca-Cola, a McDonald’s és a világútlevél mellett a Hungaroring volt az, amely a nyitást és a szabadság szelét jelentette – mondta Gulyás Gergely. – Akkor kuriózumnak számított, hogy versenyt rendezünk, ma másodikok vagyunk Monza mögött azok között a futamok között, amelyek folyamatosan szerepelnek a világbajnokság naptárában. Nagy eredmény az is, hogy 2023 nyarán újabb öt évvel sikerült meghosszabbítani a rendezői szerződést, ennek értelmében immár 2032-ig biztosan szerepelünk a versenynaptárban. A hosszabbítás alapfeltétele volt azonban a felújítás, cserében a jogdíj kapcsán sikerült kedvező megállapodást kötni. 2023 áprilisában megszületett a kormánydöntés, amelynek értelmében kiírták a közbeszerzést, majd pedig az év végén elkezdődött ez a nagyon fontos munka, amelynek köszönhetően itt maradhat a Formula 1 – ez Magyarország érdeke.”

Gulyás Gergely néhány érdekes számadattal is szolgált: a második ütem során elbontanak körülbelül 57.000 négyzetméternyi épületet, megmozgatnak 125.000 köbméter földet és beépítenek 34.300 méter vasbeton-szerkezetet. Várhatóan 9 db telepített toronydaru dolgozik majd az építkezésen, amelyből három már áll, mindezt úgy, hogy a Formula 1-es futamokat a 2026-os végső elkészülésig is minden évben zökkenőmentesen, a hazánkban megszokott magas színvonalon meg tudják rendezni. 

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója a hangjában nem titkolt büszkeséggel mondta el, hogy a tervek szerint haladnak a munkálatok: naponta 250-300 ember dolgozik elképesztő tempóban a Hungaroringen. A munkaterületet hatvan nappal a Magyar Nagydíj rajtja előtt kapja vissza a pálya, hogy felkészíthesse a területet a futamra, de tíz nappal a leintés után már újra dolgoznak majd a munkagépek. 

„Nagy öröm látni a Hungaroringen zajló munkát: sok tárgyaláson és sok terven vagyunk túl, 2023-ban azonban a munka látványosabb része is elkezdődhetett a kormány döntésének értelmében – mondta Gyulay Zsolt. – Nagy szükség volt erre, hiszen az új érában megváltoztak az igények, megváltozott az F1 körüli üzleti világ: még teljesebb körű kiszolgálásra van szükség a pályák részéről. A mai F1-es versenyek már négynapos fesztivál keretében valósulnak meg. Ahhoz, hogy ezeknek az igényeknek megfeleljünk, szükség van a felújításra, amely jelenleg is zajlik. A legnagyobb munka most a depó kiszélesítése, hiszen miénk a világbajnoki sorozat legkisebb depója, amely már a motorhome-okat is alig bírta el, és a két alagút szerkezetkész kialakítása, amelyek közül az egyik a sportszakma és a versenyzők, a másik a nézők közlekedésére szolgál majd a lelátó és a paddock között. Havonta be kell számolnunk az F1 jogtulajdonosának arról, hogy hogy állunk, hiszen az elvárás az, hogy a televíziós közvetítések miatt nem lehet félbehagyott épület vagy építkezés a területen. Ezzel azonban nem lehet gond, kipróbált csapatunk minden kihívásnak áll elébe.”

Juhász Zoltán, a Market Építő Zrt. műszaki igazgatója elismerte: ez az építkezés legalább akkora kihívást jelent, mint egy Formula 1-es futamon az első helyért küzdeni. Kollégáik, a velük konzorciumban dolgozó Bayer Construct Zrt. szakembereivel együtt napi szinten azért dolgoznak, hogy a legjobbak és a leghatékonyabbak legyenek. 

„Eredetileg az volt a terv, hogy először csak a támfalakat építjük meg és elvégezzük a közmű-munkákat, de úgy ítéltük meg, fontos, hogy több területnek is egyszerre lássunk neki, hogy amikor majd a főépülethez hozzá kell nyúlni, minden készen álljon – mondta Juhász Zoltán. – A depóterületet és az útátvágásokat előre vettük, és nagy tempóban megy most az építkezés. Miután december 18-án átvettük a területet, az ünnepek alatt ötezer köbméternyi épületet bontottunk el annak érdekében, hogy el tudjunk kezdeni cölöpözni. Ezerötszáz cölöp lefúrása történt meg, aminek a teljes hossza 22.5 kilométer lenne, ha összeadnánk, és a mai napig hatvanötezer köbméter földet mozgattunk meg. A második fázis lesz a legkritikusabb, hiszen ott egy komplett, 280 méter hosszú épületet kell eltüntetni, és újraépíteni az alapokat tíz és fél hónap alatt úgy, hogy a boxokat a 2025-ös nagydíjon rendeltetés-szerűen lehessen használni. Nem mindennapi tempót igényel mindez, de mindent megteszünk, hogy szép, rendezett környezetet kapjon vissza a pálya, amikor mindennel elkészülünk.”

A Hungaroring ezen az eseményen bemutatta új logóját, amely illeszkedik majd a minden szegmensében megújuló versenypályához.