Az idén immár 11. alkalommal tér vissza Budapestre a Red Bull Air Race világbajnoki sorozat, amelynek elismerten az egyik legizgalmasabb helyszíne a magyar. Egyrészt a fővárosunk impozáns helyszínt biztosít a felfújható kapuk között zajló, versenynek – háttérben a Parlamenttel és a Budai Várral, másrészt pedig már a futam rajtja is tartogat izgalmakat, hiszen a Masters-mezőny hagyományosan átrepül a Lánchíd alatt, ami hatalmas élmény nemcsak a nézőknek, hanem a versenyzőknek is. „Büszkeség nekünk, magyaroknak, hogy a világ leggyorsabb versenye évről évre visszatér hozzánk, s ez a futam tényleg a sorozat egyik leglátványosabbja, mert gyönyörű környezetben, a fővárosunk szívében zajlik, s a rakpartokról jól követhető a nézők számára – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – A versenyzők és a sorozat szervezői is szeretnek ide jönni, nem csupán a környezet és Budapest szépségei miatt, hanem azért is, mert itt mindig profi a szervezés, amire nagyon büszkék vagyunk, csakúgy, mint arra, hogy Besenyei Péter fontos szerepet játszott a szabályok kialakításában, és a folyamatos fejlesztésben, s hatalmas szerepe van abban, hogy a sorozat ma ott tart, ahol, hogy világszerte izgalmas és színvonalas versenyeket láthat a közönség. Bízom benne, hogy az idén az időjárás is kegyes lesz a versenyzőkhöz és a nézőkhöz, az előrejelzések legalábbis ezt mutatják, úgyhogy reméljük, minél több nézőt köszönthetünk majd a Duna két partján a világ leggyorsabb motorsport rendezvényén.”
Clemes Jaeger, a Red Bull Air Race repülési és sportigazgatója megerősítette, hogy az egész Air Race-csapat nagyon szereti a magyar helyszínt: „Mindig nagyon jó visszatérni ebbe a gyönyörű városba, minden évben nagyon várjuk ezt a versenyt. Budapest ikonikus állomása a versenynaptárnak, és noha már tizenegyedik alkalommal vagyunk itt, a pálya mindig új kihívások elé állítja a versenyzőket, és új izgalmakat hoz a szurkolók életébe. A szezon felénél tartunk és a bajnokság teljesen nyílt – Martin Sonka és Josi Muroja holtversenyben áll az élen, úgyhogy szerintem eseményekben gazdag hétvégének nézünk elébe.”
S hogy mit gondol az esélyekről, az előttünk álló hétvégéről és a magyar helyszínről az összetett pontverseny egyik éllovasa, Martin Sonka? Nos, ő is úgy gondolja, hogy a budapesti verseny nagyon különleges mindenki számára. „Elég nehéz szavakkal leírni, mit éreznek a pilóták, amikor ebben a gyönyörű környezetben, a város szívében, a sok lelkes magyar szurkoló előtt teljesítik a pályát – nyilatkozta Martin Sonka. – És az a pillanat, amikor berepülsz a pályára, át a Lánchíd alatt… Nos, az tényleg elképesztő és valami olyasmi, amit csak itt tapasztalhat meg az ember. Számomra ez afféle hazai versenynek is tekinthető, hiszen minden évben rengeteg szurkoló érkezik Csehországból, hogy nekem drukkoljon. A támogatásuk sokat jelent, az idén szeretném a lehető legboldogabbá tenni őket, s ezt úgy tehetem meg, ha jó eredményt érek el. Tavaly csalódottan távoztam Budapestről, mert a repülésem utolsó másodperceiben a szabályosnál nagyobb G-hatást húztam magamra, úgyhogy az idén mindenképp jobb eredményben reménykedem. Lendületben kell maradnunk, és akkor nem lehet baj!”Martin Sonka a sajtótájékoztató végén labdajártasságáról is tanúbizonyságot tett, amikor Száz Kitti freestyle futball világbajnokunk kérésére megpróbált megtanulni néhány trükköt – több-kevesebb sikerrel.
Ha Red Bull Air Race-ről beszélünk Magyarországon, akkor mindenképpen meg kell említenünk Besenyei Péter nevét, aki a sportág bölcsőjét is ringatta – nem véletlenül hívják az Air Race keresztapjának –, s aki évekig a mezőny tagja volt. Az idén is repül pályabemutatót és láthatunk tőle air show-t is, a sajtótájékoztatón azonban nyilván inkább a világbajnokságról kérdezték. „Jó érzés, hogy immár tizenegyedik alkalommal tér vissza Budapestre a sorozat, amely valójában innen indult 2003-ban – emlékezett vissza Besenyei Péter. – Az egész úgy kezdődött, hogy szerettem volna, ha a Red Bull szervez egy műrepülő világkupa-versenyt, de Mateschitz úr azt mondta, inkább szervezzünk egy versenyt, ami olyan, mint a Formula–1, csak a levegőben zajlik. Hazajöttem, elkezdtem gondolkodni, rajzoltam különböző ákombákomokat, amelyen szerepeltek kapuk, és műrepülő figurák, és visszamentem Mateschitz úrhoz. Tetszett neki az ötletem, azt mondta, dolgozzuk ki. Úgyhogy összeült egy hattagú csapat, amelyben én voltam az egyedüli pilóta, és fél év alatt összeállt a teljes koncepció. Sokat teszteltünk, főleg a kapuk fejlesztésére fordítottunk nagy hangsúlyt, mert nem volt egyértelmű, hogy levegővel töltött ballonokat, vízsugarat, lézerfényt, esetleg szárazjég gőzét használjuk inkább. A kapuknak jól láthatónak kellett lenniük, de nem okozhattak sérülést a repülőgépekben. A végén a levegővel teli pilon lett a befutó, igaz, az első még kolbász formájú volt, ezer madzaggal kikötve, de évről évre javult a helyzet, s a folyamatos tesztek eredménye a mostani pilon. Zeltwegben rendeztek egy tesztfutamot, de az első hivatalos verseny Magyarországon zajlott, Tökölön, ezért is nagyon jó érzés, hogy a mezőny idén is visszatér.” Besenyei Péter bemutatóján kívül is jó néhány érdekes program kíséri az eseményt: a nézők láthatnak extrém kerékpáros bemutatókat, vasárnap 15 és 16 óra között rövid koncertet ad a Ludwig hajón a Welhello – ezt a Duna mindkét partjáról élvezhetik a nézők – a megnyitón pedig Lábas Viki énekli a Himnuszt, Farkas Izsák hegedűkíséretével. A Red Bull Air Race budapesti hétvégéjén szombaton és vasárnap is 10.30 órakor kezdődik a program – az első napon a szabad- és időmérő edzéseket, a másodikon a Masters és Challenge kategória versenyét láthatja a közönség.