Magyarország az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) révén csatlakozik az ENSZ tavaly létrehozott Közlekedésbiztonsági Alapjához – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter 2019. augusztus 1-jén, a Hungaroringen. A kezdeményezésben való részvállalásról szóló megállapodást júliusban aláírták, az Alap 30 ezer dolláros magyar hozzájárulással támogathat konkrét intézményi lépéseket a közlekedésbiztonság javítása érdekében.
Évente mintegy 1,3 millió, vagyis naponta körülbelül 3500 ember veszíti életét közlekedési balesetben a világon. Fokozottan veszélyeztetettek a fiatalok, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a 15-29 évesek körében az első számú halálok a közúti baleset. Minden esztendőben több mint 352 ezer fiatal veszti életét az utakon, ami naponta közel ezer áldozatot jelent ebben a korcsoportban. Az ENSZ az előrelépés lehetőségét a közúti közlekedésbiztonság globális szintű finanszírozásában látja, ennek érdekében hozta létre tavaly Közlekedésbiztonsági Alapját (UN Road Safety Trust Found). Az Alap által támogatott tevékenységeknek két fő eredményt kell elérniük: jelentősen csökkenteni a közúti balesetek okozta halálesetek és sérülések számát, és mérsékelni az ezekből eredő, világszerte éves szinten 1,85 billió dollár összértékűre becsült gazdasági veszteségeket.
Palkovics László a magyar csatlakozás kapcsán elmondta, hogy hazánkban 2019 első hat hónapjában kevesebben hunytak el a hazai közutakon, mint az évtized bármelyik évének első felében. A bekövetkezett balesetek száma azonban összességében nem csökken, csak a kimenetelük volt szerencsésebb, kevesebbszer jártak végzetes következménnyel. A miniszter hangsúlyozta: ha közúti közlekedési halálesetek adatairól beszélünk, minden nullánál nagyobb szám sok. A magyar kormány a közlekedési hálózatok fejlesztésével is hozzájárul a közlekedésbiztonság javításához. A biztonságosabb gyorsforgalmi hálózat bővítése, a közösségi közlekedés versenyképességének növelése, az önálló kerékpárutak építése mind csökkenti a közutak terhelését, a baleseti kockázatokat hordozó konfliktushelyzetek számát.
Az idei első féléves adatok szerint a közúti balesetek közel harmadát (32 százalék) gyorshajtás, több mint negyedét (26 százalék) az elsőbbségi jog meg nem adása okozta. A balesetek 16 százalékát okozó kanyarodást is beleértve látható, hogy a három leggyakoribb vezetői szabályszegés vagy hiba felel a balesetek közel háromnegyedéért. A hatékony és eredményes szemléletformálás így legalább olyan fontos eleme a közlekedésbiztonság javításának, mint a jó minőségű infrastruktúra.
Palkovics László elmondta, hogy az ITM a Hungaroring Sport Zrt.-vel közösen, #SAVELIVESHUNGARY elnevezéssel közlekedésbiztonsági szemléletváltásra ösztönző kampánysorozatot indít. A tárca arra törekszik, hogy minél szélesebb körhöz eljutva minél többekben tudatosítsa a biztonságos közlekedés fontosságát, hogy az elsajátítható ismeretek készségszintű használata beépüljön a közlekedők mindennapjaiba.
A Magyar Nagydíj nagyközönség előtt nyitott versenynapjai alatt színpadi beszélgetések zajlanak pilótákkal, szakértőkkel, versenymérnökökkel a közlekedésbiztonság szerepéről a versenyzésben és a magánéletben. Az „F1 Fan Zone” területén a #savelives kampányplakátok kiállítása tekinthető meg. Az események azonban túlmutatnak a versenyhétvégén: a minisztérium az ENSZ Alapjához való csatlakozás apropójából ősszel jótékonysági vacsorával egybekötött közlekedésbiztonsági konferenciát rendez. A tervezett szakmai előadások és workshopok a baleset-megelőzés mellett a jövőbe mutató projektek ismertetéséről, az elektromobilitás és az önvezető autózás innovatív technológiáinak népszerűsítéséről is szólnak majd.
Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke videóüzenetben gratulált Magyarországnak a csatlakozáshoz: „Nagy örömömre szolgál, hogy a magyar Innovációs és Technológiai Minisztérium által szervezett sajtótájékoztatón szólhatok önökhöz. A Formula 1 Magyar Nagydíj rengeteg embert vonz, ennek köszönhetően még nagyobb figyelmet irányít a magyar kormány közlekedés-biztonsági kampányára. Ez a kezdeményezés emlékeztet mindannyiunkat a közlekedésben alapvető és kulcsfontosságú biztonsági szabályokra: a biztonsági öv használatára még a hátsó üléseken is, a sebességkorlátozás tiszteletben tartására, s arra az aranyszabályra, hogy sose igyál, ha vezetsz. Ezek azok a közlekedéssel kapcsolatos viselkedési normák, amelyek életeket menthetnek, s ezek azok az üzenetek, amelyeket világhírű sportolók, például Fernando Alonso, Yohan Blake és Nico Rosberg közvetítenek az FIA „3500 lives global road safety” kampányának keretében. Ugyanez a figyelemfelhívás a célja a magyar kormánynak az ENSZ Közlekedésbiztonsági Alapjához való csatlakozással – vagyis szeretné biztosítani a biztonságos, egészséges és fenntartható mobilitást mindenki számára, lakóhelytől és jövedelemtől függetlenül.Ezennel megragadom az alkalmat, hogy köszönetet mondjak Magyarországnak azért, hogy csatlakozott az ENSZ Közlekedésbiztonsági Alapjához, mivel egyre inkább nyilvánvaló, hogy a közúti közlekedés biztonsága a legfontosabb globális témák közé tartozik. Nagyra értékelem a magyar kormány elkötelezettségét és biztosíthatom Önöket, hogy számíthatnak a támogatásomra.”
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnöke elmondta, hazánk legnagyobb sportlétesítménye, a mogyoródi Formula–1-es pálya számára mindig is fontos volt a társadalmi szerepvállalás, ezen belül is a biztonságos közlekedésre nevelés. Nem véletlen, hogy a Hungaroring területén nyitották meg annak idején hazánk első vezetéstechnikai centrumát.
„A Hungaroring a versenyek szervezése mellett a társadalmi szerepvállalást is a zászlajára tűzte már sok évvel ezelőtt – elég ha csak azt említjük, hogy nálunk, a mi tapasztalt szakembereink irányításával működik hazánk első vezetéstechnikai centruma, a Tanpálya, amely tavaly már huszadik születésnapját ünnepelte, vagyis immár több mint két évtizede „tesz” a közúti közlekedés biztonságosabbá tételéért. A Miniring programunk a gyerekek biztonságát célozza, míg a kétszer is sikerrel szervezett KRESZ-Faktor kampány a friss jogosítványosok figyelmét hívta fel a közlekedéssel kapcsolatos legfontosabb témákra és feladatokra. A Hungaroringen rendezett nyílt napok keretében az autósok és motorosok biztonságos, szervezett körülmények között élhetik ki sebesség iránti vágyukat, hiszen annak semmi, de egyáltalán semmi helye sincs az autópályákon. A tavalyi évben az autós nyílt napjainkra összesen 529-en, míg a motoros nyílt napjainkra 842-en regisztráltak – vagyis nagy az érdeklődés ez iránt a program iránt is. Nem elfeledkezve arról sem, hogy hazánk egyetlen Formula–1-es versenypályája már sok évvel ezelőtt csatlakozott a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) „Road Safety” kampányához, amely mögé a világ legjobb versenyzői is teljes mellszélességgel odaálltak.”
Az említett versenyzők – köztük a világbajnok Nico Rosberg, aki a kampány egyik arca, valamint a legutóbbi német versenyen diadalmaskodó Max Verstappen – videóüzenetben gratuláltak Magyarországnak a csatlakozáshoz, a túraautó-világbajnoki ezüstérmes Michelisz Norbert pedig személyesen is eljött a sajtótájékoztatóra.
„Tizenhét éve szereztem meg a jogosítványomat. A versenyszellem már akkor is dolgozott bennem, és sajnos 19 évesen én is beleestem abba a hibába, hogy túlbecsültem a képességeimet és balesetet szenvedtem – árulta el Michelisz. – Nem a saját kezemben volt a sorsom, s akkor rádöbbentem: a közút nem versenypálya. Immár nyolcadik éve dolgozom a Hungaroringgel és a Tanpályával közösen azon, hogy ezt az üzenetet eljuttassuk a fiatalokhoz. Fontos, hogy megértsék – még ha ez kegyetlenül hangzik is –, hogy bármelyik hiba lehet az utolsó, ezért felesleges kockázatot vállalni.”