A Hungaroring és a Formula 1 Magyar Nagydíj jövője volt a téma azon a sajtótájékoztatón, amelyet a Honvédelmi Minisztérium Sportért Felelős Államtitkársága, és a Hungaroring Sport Zrt. tartott kedden a mogyoródi versenypályán. A legfontosabb hír, hogy végre elkezdődik, sőt már zajlik a Hungaroring felújítása, az NSÜ lesz a pálya tulajdonosi joggyakorlója, és tárgyalnak a jelenleg 2027-ig érvényes F1-es szerződés 2032-ig történő meghosszabbításáról.
A Magyar Nagydíj 1986 óta, vagyis megszakítás nélkül 38 éve szerepel a Formula 1-es világbajnoki sorozat versenynaptárában (amivel második a legendás Monza mögött), ám hogy ez hosszú távon így is maradjon, ahhoz szükség lesz a pálya megújulására, az infrastruktúra fejlesztésére.
„A Formula 1-es Magyar Nagydíj hazánk számára kiemelten fontos, túlmutat egy szimpla sporteseményen és magán az autó-motorsporton is – nyilatkozta dr. Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár. – A kinevezésem óta eltelt időszakban rengeteg háttértárgyalás folyt a Hungaroring jövőjével kapcsolatban, és születtek kormánydöntések is. Az egyik ezek közül, hogy a Sportért Felelős Államtitkárság háttérintézménye, az NSÜ lesz a pálya tulajdonosi joggyakorlója. Gyulay Zsolttal eddig is kiváló volt a munkakapcsolatunk, az utóbbi hetekben, hónapokban pedig együtt dolgoztunk azon, hogy a fejlesztés megvalósulhasson és hogy sokáig rendezhessünk még Formula 1-es futamot hazánkban. A Kormány döntött arról is, hogy támogatja a régóta húzódó fejlesztés megvalósulását, hiszen mindannyian tudjuk, hogy a Hungaroring bizonyos részein még most is 1986-os állapotok uralkodnak. A pályának jelenleg 2027-ig van szerződése a Formula 1 jogtulajdonosával, a 2032-ig történő hosszabbítás feltétele a felújítás második üteme, amelynek előkészítése már elkezdődött. Bizakodóak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy május végén kiírhatják a feltételes közbeszerzést, és attól kezdve a kocka el van vetve, a felújításnak meg kell valósulnia.”
Amint közismert, a Hungaroringet 1985. október 1-jén kezdték el építeni, és rekordidő, 8 hónap alatt készült el – az első Formula 1-es pályaként a vasfüggöny mögött. Kétszer építették át, először 1989-ben, amikor kivették a hármas sikánt, másodszor pedig 2003-ban, amikor a célegyenes utáni 1-es és 12-es kanyart lejjebb helyezték és hosszabb egyenest építettek helyette. A pálya hossza előbb 4014 méterről 3975 méterre csökkent, majd 2003-ban elérte mostani hosszúságát, a 4381 métert. A Hungaroring 2016-ban a pálya teljes nyomvonalán saját forrásból lecserélte a kopóréteget, amelyre már nagyon nagy szükség volt a versenyzők visszajelzései szerint.
Most újabb nagy lépés következik: erről már Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója beszélt.
„A közműhálózat és az infrastruktúra már nem felel meg a Formula 1 követelményeinek: a garázsok méretétől kezdve a paddock szélességén át a főépületig mindent meg kell újítani – kezdte Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – 2010 szeptemberében vettem át a cég irányítását, az azóta eltelt tizenkét évből tizenegyet nyereséggel zártunk, öt miniszterrel dolgoztunk együtt, most pedig talán elérkeztünk egy olyan működési formához, amely kompatibilisebb az F1-gyel, vagyis gyors döntéseken alapszik. Erre szükség is lesz, hiszen olyan pályákkal kell felvennünk a versenyt, amelyek rengeteg pénzt költenek az infrastruktúra fejlesztésére. A közművek fejlesztése elkezdődött, jó néhány helyen átfúrtak a pályacsík alatt, és további fúrásokat készítettek elő, hogy a gyengeáram, az erősáram, a szennyvíz és az ivóvíz-vezetékek meg tudjanak felelni a nemzetközi követelményeknek, amely az elkövetkező negyven-ötven évben ki tudják szolgálni a bérlők igényeit. Ezzel párhuzamosan felépül a műveleti operatív központ, és egy szép főbejárat, amelyben közösségi tér és kávézó is helyet kap. Ezután következik a paddock és a tízezer férőhelyes fedett lelátó felújítása, amellyel párhuzamosan két alagutat fúrnak a lelátó mögötti terület és a paddock között. Annak a lehetőségét is megvizsgáljuk, hiszen ésszerű befektetés lenne, hogy motorversenyek rendezésére is alkalmassá tegyük a pályánkat.”
Gyulay Zsolt elmondta, elképesztő népszerűségnek örvend a Formula 1, december elejére elfogyott az összes vasárnapi jegy az idei futamra, a múlt héten plusz mobillelátó építéséről döntöttek, de az arra szóló belépőkből is már csak néhány darab maradt. Tavaly a helyszínen 100 ezer néző tekintette meg a Magyar Nagydíjat – ezzel kihasználták a pálya teljes kapacitását. Gyulay Zsolt azt is elmondta, úgy készítették elő a terveket, hogy minden évben meg tudjuk rendezni a Formula 1-es futamot a felújítás ideje alatt is.
„Az évről éve sávosan emelkedő jogdíj emelkedésének mértékét az elmúlt években sikerült visszaszorítani, amivel a 2032-ig terjedő időszakban 107 milliárd forintot spóroltunk az államnak – tette hozzá Gyulay Zsolt. – Egy éve kezdtük a tárgyalást a szerződés-hosszabbításról, amit jól tettünk, mert az amerikai futamok érkezésével még nagyobb az érdeklődés, ha ezt lehet még egyáltalán fokozni. 2032-ig szóló szerződésről és plusz ötéves opcióról tárgyalunk, amivel Európában nekünk lesz a leghosszabb ideig szóló szerződésünk, de világviszonylatban sem állunk majd rosszul. Van még egy-két részlet, amit tisztázni kell, de az elkövetkező hetekben, hónapokban szerintem minden kérdés végére pont kerül.”
Jelenleg Bahreinnek van a leghosszabb szerződése, 2036-ig szól, Ausztrália nemrég hosszabbított 2035-ig, és Katarnak 2032-ig szóló megállapodása van, mellé zárkózik fel a Hungaroring, amikor megkötik az új szerződést.