-->

Végső visszaszámlálás

A Lánchíd alatt repülnek rá a pályára, hogy azután szédítõ sebességgel kerülgessék a felfújható kapukat. A Red Bull Air Race mezõnye a hét végén visszatér Budapestre, hogy a sorozat idei negyedik futamán, július 16-17-én lélegzetelállító manõvereivel kápráztassa el a közönséget a belváros szívében. A verseny elõtti hétfõi sajtótájékoztatón részt vett a mezõny egyetlen nõi pilótája, Mélanie Astles, a sorozat repülési és sportigazgatója, Clemens Jaeger, a sportág keresztapja, Besenyei Péter, valamint a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt. És érkezett egy különleges vendég is, igaz, õ a levegõbõl „köszönt be” – a világ egyik legjobb akrobatikus siklóernyõ-pilótája, Takáts Pál már most adott egy kis ízelítõt abból, mire készülhetnek a nézõk és az újságírók a hétvége folyamán.

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója: „Nagy büszkeség számunkra, hogy a Red Bull Air Race visszatér hozzánk. Azt hiszem, joggal érezhetjük egy kicsit magunkénak a sorozatot, hiszen a sportág születésének is tanúi voltunk. 2003-ban ugyanis Ausztriában, illetve Magyarországon, a Tököli repülõtéren indult világhódító útjára ez a gyönyörû és izgalmas verseny. A sorozat egyik legnépszerûbb helyszíne mindig a budapesti volt, 2009-ben 650 ezer nézõ izgulta végig az eseményeket a Duna-parton, és évrõl évre folyamatosan hatalmas volt az érdeklõdés. Az idei verseny is nagy izgalmakat ígér – hiszen az impozáns környezetben, a belváros szívében kijelölt pálya mindig extra feladat elé állítja a versenyzõket. És kiegészítõ programokban sem lesz hiány, hiszen bár az Air Race-tõl nagy bánatunkra tavaly visszavonult, egy repülõ show keretében láthatjuk Besenyei Pétert, a Dunán bemutatózik a wakeboard-os Szóláth Szebi, mindkét napon lesznek zenei programok – fellép a Cloud 9+, a Margaret Island és a Well Hello –, és trükkök széles skáláját mutatja majd be a világ egyik legjobb akrobatikus siklóernyõ-pilótája, Takáts Pál.”
Clemens Jaeger, a Red Bull Air Race repülési és sportigazgatója: „A budapesti pálya hasonlít majd a tavalyihoz, hiszen a folyó szélessége behatárolja a lehetõségeket, de azért nem lesz ugyanolyan. A pálya egyik jellegzetességét a módosított sikán adja, amely három különálló pilonból áll, és a megszokott, 125 méteres távolságot a pilonok között módosítottuk – érdekes lesz látni, a pilóták miként birkóznak majd meg ezzel az új formátummal. A másik fontos része a pályának nyilván a Lánchíd alatti átrepülés lesz, mindössze két-három méterre a vízfelszíntõl, ahonnan a pilóták felemelkednek a versenymagasságra, hogy vegyék az egyes kaput. Ez lesz a sorozat hetvenedik versenye, kilencedik alkalommal látogatunk el Budapestre, és ez az egyetlen futamunk egy fõváros szívében, szóval szerintem fantasztikus hétvégére számíthatunk.

Mélanie Astles, a Red Bull Air Race Challenger-pilótája: „Hosszú idõ telt el a legutóbbi, csibai futam óta, izgatottan várom, hogy újra versenyezhessek. Hatalmas élmény lesz Budapest gyönyörû, történelmi belvárosában összemérni a tudásomat az ellenfelekkel. Az egyik legnagyobb kihívást a hõség jelenti majd, a másikat pedig az, ha szeles lesz az idõ, mert a szél a folyó mentén szembefújhat. Hallottam azt is, hogy a kapuk itt elég közel vannak egymáshoz, úgyhogy a sebesség meghatározó tényezõ lesz.
Budapesten a Master-kategória résztvevõi úgy kezdik a versenyt, hogy átrepülnek a Lánchíd alatt, miközben mi, a Challenger-kategória résztvevõi fölötte repülünk rá a pályára. Ez változatosságot jelent majd a nézõk számára. Tudom, hogy ez volt Budapest elsõ állandó hídja, ma pedig nem csupán a város két részét, hanem a múltat és a jelent is összeköti, így ezért is nagyon izgalmas, hogy része a pályának.
Nagyon örülök neki, hogy eltölthetek néhány napot ebben az építészet és történelem szempontjából is elképesztõen gazdag városban. Nincsenek tapasztalataim itt a repülés terén, de ez nem marad így sokáig, és remélem, a jövõ remek dolgokat tartogat.
Az én szempontomból extra különlegessége is lesz ennek a helyszínnek, ahogy látják majd, az eddig hófehér sisakom festése megváltozott, egy szívemnek fontos üzenetet hordoz. Az „Les Ailes du Petit Prince” egy francia szervezet, amely súlyos beteg gyermekek repüléssel kapcsolatos álmait hivatott valóra váltani. Nagykövetként büszkén viszem majd magammal szimbolikusan ezeket a gyerekeket. A verseny után a sisakomat árverésre bocsátják, és a bevételt a gyerekeket segítõ szervezetnek ajánlom fel.”

Besenyei Péter mûrepülõ világbajnok, a Red Bull Air Race keresztapja: „Budapest mindig is az egyik legszebb helyszíne volt a sorozatnak, úgyhogy nemcsak én örülök annak, hogy a mezõny visszatér, hanem minden egyes pilóta. Most elõször leszek ott úgy a magyar hétvégén, hogy nem versenyzek, de a pályabemutatót és air show-t repülök, és ennek nagyon örülök, mert így legalább meghálálhatom az Air Race hazai közönségének is azt a szeretetet, amelyet az elmúlt években tõlük kaptam.
Bevallom egyébként, hogy a pályarepülés maga hiányzik, miközben az összes többi vele járó szervezkedés, megbeszélések nem. S hogy mi a titka a magyar pályának? Nos, a helyszín miatt jellemzõen nem túl bonyolult a vonalvezetése, a Duna szélessége ugyanis behatárolja a pálya szélességét, ez azt is jelenti, hogy nagyon szoros versenyre kell számítani. Ennek a pályának is, mint az összes többinek az a nehézsége, hogy nagyon pontosan és gyorsan kell rajta repülni, és az utolsó tizedek, századok lefaragása a legnehezebb. Jó versenyre számítok, és nagyon örülök, hogy találkozhatom a korábbi versenyzõtársaimmal, barátaimmal.”