HU | EN
Hungaroring e-sport bajnokság

 

34 éve nyitotta meg kapuit a Hungaroring!

2020. június 15. 11:35

Napra pontosan harmincnégy évvel ezelőtt, negyvenezer szurkoló előtt nyitotta meg kapuit a Hungaroring a motoros Drapál János-emlékversennyel és az autós Béke és Barátság Kupával. A rekordidő, mindössze nyolc hónap alatt felépült versenypálya az első Magyar Nagydíjra készült – egyben az első Formula 1-es futamra a vasfüggöny mögött. Akkor még nem tudhattuk biztosan, de most örömmel számolhatunk be róla, hogy a futamunk azóta is a világbajnoki sorozat része, s ezzel a második azon versenyek sorában (Monza mögött), amelyek megszakítás nélkül szerepelnek a versenynaptárban.

De lássuk, mi történt azon az első, azon a mindent megalapozó versenyhétvégén, amelyen átadták a Hungaroringet! Az 1986. június 16-ai Népsport az alábbi cikkben számolt be az eseményekről:

 

NEM CSALÓDOTT az a mintegy 40 ezer szurkoló, aki vasárnapi programjaként egy mogyoródi kirándulást választott. A Hungaroring augusztus 10-ei Forma–1-es világbajnoki futamra készülő szervezői, rendezői ugyanis ugyanúgy egymáshoz koptak a főpróbán és a Béke és Barátság Kupa első napján, mint egy újonnan összerakott sebességváltó fogaskerekei. Percnyi pontossággal, a forgatókönyvnek megfelelően indultak a programok.

A Drapál János-emlékverseny hajszálpontosan 10 órakor kezdődött. Az 1-es számú rajthelyet üresen hagyták a rendezők a négyszeres világbajnoki futamgyőztes emléke előtt tisztelegve. Jó lenne, ha elneveznének egy kanyart a Hungaroringen a legendás hírű motorversenyzőről. Mint ahogy a „szomszédban”, az Österreich-ringen is van Jochen Rindt kanyar, a Formula–1-es világbajnok emlékére.

A bőrruhás versenyzők 20 körös erőpróbájának rajtja a csehszlovák Jan Bartumeneknek sikerült a legjobban. Remek ritmusérzékkel a harmadik sorból rukkolt az élre, ám az első kör felénél már az angol Tuxworth vezetett Amstrong motorral. Az angol versenyzőt a hatodik kör elején Neumair és Hörnhager is megelőzte. A két osztrák körről körre váltotta egymást a vezető helyen, elkápráztatva az egyre jobban, lelkesebben szurkoló nézőközönséget, Eb-hangulatot varázsolva a Hungaroringre.

FOKOZTA az izgalmat, hogy az utolsó sorból rajtoló szovjet Galaszkij és Harmati Árpád fokozatosan tört előre. Harmati a táv felénél már a harmadik helyre is feljött. Két kör után azonban visszaelőzték, és a nézők, szakvezetők ekkor kezdték el igazán félteni a Zalka Máté MK Fiatal, rendkívül tehetséges versenyzőjét. Tegnap ugyanis a Béke és Barátság Kupa 250 köbcentiméteres géposztályában hasonló pozícióban hatalmasat bukott. Ezúttal azonban a helyén volt az esze és a szíve is a fiatal motorosnak, mi több: annyi balszerencse után a szerencse is neki kedvezett. Az utolsó kör felénél ugyanis az éppen előzni készülő, első helyre pályázó Neumair Rotaxájának lánca elszakadt…

A győztes Hörnhager tiszteletére eljátszott osztrák himnusz után Harmati Árpád így vélekedett:

– A tegnapi bukás némiképp nyugalomra intett. Tudatosan jöttem fel a mezőny végéről, és már jóelőre kinéztem magamnak azt a kanyarkombinációt, ahol a többiek lassabban motoroznak, és én előzni tudok. Ma már az aszfalt sem csúszott annyira. Végtelenül boldog vagyok, hogy én állhattam fel elsőnek, magyar versenyzőként a Hungaroring dobogójára.

A Drapál-emlékverseny után került sor a Hungaroring-pálya ünnepélyes felavatására. Az eseményen megjelent Hetényi István pénzügyminiszter, Somogyi László építésügyi és városfejlesztési miniszter, Urbán Lajos közlekedési miniszter. Ott voltak a pálya építésében érdekelt más tárcák képviselői, valamint Pest megye párt- és állami vezetői. A színes programot követően Auth Györgyi, az építéskezelés miniszteri biztosa tett jelentést a beruházás első és legfontosabb ütemének elkészültéről Urbán Lajos közlekedési miniszternek, aki a piros-fehér-zöld színű szalag átvágásával megnyitottnak nyilvánította a Hungaroringet.

KORA DÉLUTÁN rekkenő hőségben, a motorok vinnyogásánál sokkal öblösebb hangok jelezték: most a BBK autóversenye következik. A második leggyorsabb edzésidőt teljesítő, így a kettes rajtkockából induló csehszlovák Vanicek nem hagyott kétséget a verseny végső kimenetelét illetően. A rajtlámpa zöld fényének kigyulladásától a leintésig biztosan vezette a mezőnyt 130-as Škodájával. Mögötte sokáig honfitársa, Peter Bold autózott a második helyen, de a Škoda „hőgutát” kapott, és a csehszlovák versenyző visszaesett a negyedik helyre. Némi meglepetésre a 23 körös száguldás végén az NDK-beli Hahnelt intették le másodiknak, míg a pályaversenyzésbe egyéves szünet után bekapcsolódó Szabó András legjobb magyarként a 8. helyet szerezte meg.

A Formula Easterekkel versenyzők száguldása után ugyancsak a csehszlovák himnusz hangzott fel. Vaclav Lim, a mezőny legidősebb tagja, túl a negyedik x-en rajt-cél győzelmet aratott a célegyenesben 206 km-es óránkénti sebességgel száguldó szivarautóval.

Oroszlán László taktikusan osztotta be autója erejét és a verseny második felében az élboly mögé felzárkózva a 7. helyet szerezte meg.

 

Eddig a tudósítás az első versenyről, amelyet azóta számos más követett – többek között 34 Formula 1-es Magyar Nagydíj. Ezekben a hetekben a harmincötödikre készül a pálya, amelyet különleges körülmények között, zárt kapuk mögött tartanak meg július 17–19-én.






Hungaroring Sport Zrt. levelezési cím: H-2146 Mogyoród, Pf. 10. cím: 2146 Mogyoród, Hungaroring út 10.
Telefon.: +36 28 444 444 Fax: +36 28 441 860, E-mail: office@hungaroring.hu
©1986-2020 . hungaroring sport zrt. minden jog fenntartva. ©2020 formula one administration limited, a formula one group company. all rights reserved. f1 formula 1, f1 fia formula one world championship, formula 1, formula one f1 and translations thereof are trademarks of formula one licensing bv, a formula one group company. licensed by formula one administration limited, a formula one group company. all rights reserved
Adatkezelési nyilvántartási szám: NAIH-88004/2015.